Återhämtning

ÅTERHÄMTNING - HJÄRNSTRESS

Hjärnan – precis som din mobil – går på energi! En viktig frågan: har du mer koll på att du laddat din mobil än din hjärna?

Vad som händer med hjärnan utan tillräckligt med energi ska vi snart komma in på. Men redan nu vill jag säga att längre ner på sidan kommer du att få 6 tips som ger dig värdefull återhämtning. De handlar om att bygga en stark hjärna istället för att köra på och slita ut den. 

Många mobiler har en funktion som gör att vi, när batterinivån
blir för låg, får en avisering: Vill du aktivera energisparläge?
Man kan då välja att svara ja, nej eller göra vissa inställningar.
Det är en bra metafor för vad som händer i hjärnan när vi inte
har laddat våra batterier utan kör slut på den energi vi har. 

När du gör av med mer energi än du egentligen har tillgång till slår hjärnans energisparläge på. Hjärnan måste då
stänga av ett program eftersom energin inte räcker till alla
delar. Förenklat kan man säga att det första programmet som
tillfälligtvis stängs av är vårt logiska tänkande. Vi processar istället situationen genom vårt känslocentrum. När vi är stressade har vi inte längre tillgång till vårt logiska och rationella tänkande. 

Återhämtning
Långvarig stress – lång återhämtning

Har du någon gång känt att din hjärna har blivit överbelastad? Kanske har du pluggat hårt inför ett prov och fått för lite sömn, haft krävande arbetsuppgifter och samtidigt mycket privat eller varit med om snabba förändringar på kort tid. Hjärnans kapacitet är begränsad, kör vi på för länge orkar den inte mer. Då har den överbelastats och vissa delar stängs ner. Utan återhämtning – utmattningssyndrom! 

 
Utbrändhet och återhämtning

Stressrelaterad psykisk ohälsa är när vi kört på för länge och för mycket utan återhämtning. Det kan
innebära sömnsvårigheter, oro, ångest, nedstämdhet, en ständig inre stress eller kroppsliga besvär som spänningshuvudvärk eller ont i magen. Sätt stopp i tid istället för att slita ut din ömtåliga hjärna! Hindra utmattning med återhämtning i tid. 

Återhämtning är att ladda batterierna 

Hur mycket energi du har – styr ditt liv! Ditt livs viktigaste uppgift är därför att ha koll på din energibudget. När vi var barn ansvarade våra vårdnadshavare för vår energibudget. De skulle se till att vi fick sömn och vila i tillräcklig utsträckning och att vi regelbundet fick näringsriktig mat under dagen så att vi kontinuerligt fyllde på med energi. De skulle också se till att vi fick leka, upptäcka världen och att vi fick våra sociala behov tillgodosedda och de skulle skydda oss från faror och
stress. 

Energibudget i balans

Det var deras ansvar att hålla vår energibudget i balans.
Tog något energi skulle vi vila. Var vi sjuka fick vi ligga i sängen
och återhämta oss. Rutinerna för ett barn handlar mycket om
att hålla just energin i balans. Mat, sömn, lek, vila i bra balans
utifrån barnets behov skapar balans på energikontot och då mår vi bra. För lite vila samtidigt som det blir för mycket lek är inte bra för barnet. Då blir det minus i energibudgeten. Föräldrar som inte har koll på detta i längden brister i sitt omsorgsansvar.

Glad hjärna
Återhämtning – ditt omsorgsansvar

När vi blir vuxna är det vårt eget ansvar att ha koll på vår energibudget. Att se till att vi återhämtar oss tillräckligt och inte bara kör på. Hur tycker du att det går?

Du har nu ett omsorgsansvar för dig själv. Ingen annan gör
jobbet åt dig längre. Du är den som behöver ha koll på din energibudget och se till att den är i balans. Det går inte att dag efter dag ta ut energi som man egentligen inte har och tänka att jag tar igen det senare. Energin behöver dagligen hållas i balans för att vi ska kunna leva våra liv med glädje och på ett hållbart sätt.

Om du har för lite energi påverkar det dina känslor drastiskt. Om det tryter på energikontot kommer du nämligen att se världen genom ett gråare filter. Energibudgeten i balans och du ser världen i mer ljusa färger. Dina känslor påverkar vad du tänker om dig själv, dina nära och kära och har inflytande över hur du beter dig. Att ha koll på din energibudget är därför ditt livs viktigaste uppgift!

Dels behöver du se till att ladda dina batterier. Göra saker som ger dig energi och gör dig glad. Dels behöver du se till att inte göra av med för mycket energi. Kanske du ska göra en energidelaklaration? en sådan som görs för hus så att de inte läcker ut energi i onödan och att det har tillgång till energi på ett bra sätt. 

När vi har får återhämtning och laddar batterierna, bygger vi en stark hjärna istället för att slita ut den.

Är du redo att bygga en GRYMT STARK hjärna?

Läs mer i den vetenskapligt grundade praktiska handboken som ger dig tips och verktyg att bygga en grymt stark hjärna!

LIVSKODEN ENLIGT HJÄRNAN –
Bygg hjärnmuskler som laddar dig med energi,
ger livsglädje och en airbag mot stress
Livskoden

“En strålande presentation av hur vi kan skapa HJÄRNKRAFTER!! Verktyg som snabbt ger positiva effekter.” 
TINA THÖRNER, RALLYSTJÄRNA

“Med konkreta exempel och övningar inspirerar och vägleder Lena dig till att bli den dirigent för ditt liv som du är ämnad att vara!”
LASSE “BRANDMANNEN” GUSTAVSON

“Alltså wow! En helt briljant bok!”
LEILA SÖDERHOLM, INSPIRATÖR MENTAL/FYSKISK TRÄNING

Lena Skogholm

Lena Skogholm är beteendevetare och pedagog och författare till succéboken Bemötandekoden - Konsten att förstå sig på människor och få ett bättre (arbets)liv.

Lena är en av få med specialisering på hur vi kan ha nytta av hjärnforskning i vardagen på ett mycket konkret sätt. Inspirerande föreläsningar och utbildningar laddade med ny forskning, humor och konkreta verktyg.

” Tack för en magiskt bra temadag, både jag och medarbetarna ger dig högsta betyg."

KOSTNADSFRITT NYHETSBREV

Över 3 000 får redan vårt nyhetsbrev!

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev laddat med:

    • Inspiration
    • Konkreta tips
    • Baserat på ny forskning 


Helt kostnadsfritt!