Utmattningssyndrom


Utbrändhet

VAD ÄR UTMATTNINGSSYNDROM

Föreställ dig att hälften av skidlandslaget har fått stressfrakturer och varken kan träna eller tävla. Vad ska de fokusera på över tid? Ska de ha fokus på att alla i skidlandslaget regelbundet får kurser i att hantera stressfrakturer eftersom det är så vanligt hos dem
eller ska de ha fokus på att lära sig att lägga upp sitt idrottsliv så att de slipper stressfrakturer?

På samma sätt behöver vi förebygga stressfrakturer i hjärnan
genom att ta hand om våra hjärna. Hur kan du planera dagen så att det inte sliter på hjärna? Vad kan du göra för att stärka den? Att ha koll på det räddar dig från utbrändhet. 

Längre ner på sidan får du 6 tips för att bygga en stark hjärna. Men först något om förslitningsskador i vår tid. 

 

Stark hjärna
Förslitningsskador i vår tid

Har du någon gång känt att din hjärna har blivit överbelastad?
Kanske har du pluggat hårt inför ett prov och fått för lite sömn,
haft krävande arbetsuppgifter och samtidigt mycket privat eller varit med om snabba förändringar på kort tid. Hjärnans kapacitet är begränsad, kör vi på för länge orkar den inte mer. Då har den överbelastats och vissa delar stängs ner.

Det leder till slut till stressrelaterad psykisk ohälsa vilket kan
innebära sömnsvårigheter, oro, ångest, nedstämdhet, en ständig inre stress eller kroppsliga besvär som spänningshuvudvärk eller ont i magen. Inte konstigt att utmattning blir en logisk följd av för mycket belastning. 

Enligt statistik från Socialstyrelsen tar drygt en miljon personer
antidepressiva och närmare 700 000 personer tar sömnmedel eller lugnande medel. Utöver detta är det många av oss som har andra typer av diagnoser eller har nära och kära med det. Och utbrändhet är alltför vanligt! Så oavsett hur du mår och hur du har det– du är inte ensam!

Slitage på hjärnan ger utmattningssyndrom

 Själva ordet stress myntades av Hans Seyle som var pionjär inom stressforskning och blev nominerad till Nobelpriset hela
17 gånger. Han lånade ordet stress från teknikens värld där det
definierades som den mängd belastning ett material kan tåla innan det uppstår en skada. Hjärnan, precis som allt annat, kan bara tåla en viss mängd belastning innan den blir skadad och psykisk ohälsa uppstår. Stressrelaterad betyder alltså skada på grund av för mycket belastning. Utmattningssyndrom blir en logisk följd av att ha varit överbelastad. 

 

I vilken kroppsdel är det vanligast med förslitningsskador?

 Den oftast förekommande orsaken till sjukskrivning är i dag psykisk ohälsa. Och det är just den stressrelaterade
psykiska ohälsan, det vill säga att hjärnan har överbelastats för
mycket, som har ökat markant de senaste åren. Svaret på frågan är alltså att i dag är det vanligast med förslitningsskador i hjärnan.

Jag misstänker, tyvärr, att många av oss känner någon som har blivit utbränd eller kanske själva har erfarenheter av utmattning. Det är som att hjärnan ropar till oss att den inte orkar mer. Jag känner flera, också bland nära och kära, som har fått diagnosen utmattningssyndrom. Det är ett stort lidande på flera plan och det tar dessvärre ofta lång tid att komma tillbaka.

Men hur kunde det bli så här? Vi har utvecklat ett samhälle
som bryter ner den hjärna som åstadkommit det. Är det något vi behöver nu är det starka hjärnmuskler.

 

Är du redo att bygga en GRYMT STARK hjärna?

Läs mer i den vetenskapligt grundade praktiska handboken som ger dig tips och verktyg att bygga en grymt stark hjärna!

LIVSKODEN ENLIGT HJÄRNAN –
Bygg hjärnmuskler som laddar dig med energi,
ger livsglädje och en airbag mot stress
Livskoden

“En strålande presentation av hur vi kan skapa HJÄRNKRAFTER!! Verktyg som snabbt ger positiva effekter.” 
TINA THÖRNER, RALLYSTJÄRNA

“Med konkreta exempel och övningar inspirerar och vägleder Lena dig till att bli den dirigent för ditt liv som du är ämnad att vara!”
LASSE “BRANDMANNEN” GUSTAVSON

“Alltså wow! En helt briljant bok!”
LEILA SÖDERHOLM, INSPIRATÖR MENTAL/FYSKISK TRÄNING

Lena Skogholm

Lena Skogholm är beteendevetare och pedagog och författare till succéboken Bemötandekoden - Konsten att förstå sig på människor och få ett bättre (arbets)liv.

Lena är en av få med specialisering på hur vi kan ha nytta av hjärnforskning i vardagen på ett mycket konkret sätt. Inspirerande föreläsningar och utbildningar laddade med ny forskning, humor och konkreta verktyg.

” Tack för en magiskt bra temadag, både jag och medarbetarna ger dig högsta betyg."

KOSTNADSFRITT NYHETSBREV

Över 3 000 får redan vårt nyhetsbrev!

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev laddat med:

    • Inspiration
    • Konkreta tips
    • Baserat på ny forskning 


Helt kostnadsfritt!