Hur bemöter man en energitjuv?

HUR KAN VI MÖTA EN ENERGITJUV PÅ ETT VÄNLIGT OCH EFFEKTIVT SÄTT?

Har du mött en väldigt negativ person som tar massor med energi?
 Personer som verkar ha fastnat i ett gnälldike med kvicksand och inte lyckas ta sig upp. Det är energitjuvens tecken. Ser bara allt i grått. Inget är bra. Det finns bara saker att klaga på. 

Det kan vara ganska påfrestande att vara i deras närhet och vi kan lätt bli smittade av energitjuvens mentala gråväder. Och det är inte alltid så enkelt att bryta stark negativitet.

Forskning visar att vi har två känslosystem i hjärna, ett för positiva känslor och ett för negativa. Jag kallar dem för solskenshjärnan och grådaskhjärnan. Energitjuvens kännetecken är att denne har fastnat helt  i det negativa, det är som att grådaskhjärnan tagit över. Energitjuven ser inte situationen som den faktiskt är, därför att personen missar det som faktiskt,trots allt, är bra, solskenhjärnans perspektiv.

Hur kan vi begränsa grådaskhjärnan och bidra till en bättre balans så att solskenshjärnan också kan få utrymme att säga sitt i situationen? 

10 TIPS FÖR ATT MÖTA EN PERSON SOM HAR FASTNAT I DET NEGATIVA

1. Sätt mentala gränser och undvik att dras med

Använda tankestrategier för att begränsa att bli smittad av en negativ härdsmälta. Logiska tankar lugnar känslor. De blir en kognitiv broms för vår lättväckta grådaskhjärna.

Tänk till exempel: Det här är grådaskhjärnans perspektiv. Undrar hur jag kan lyfta in solskenshjärnans perspektiv? Eller åtminstone minska grådaskhjärnans
grepp om situationen?

2. Bekräfta och lyft sedan ett annat perspektiv
Exempel på bekräftande meningar:

• Jag förstår hur du tänker.
• Intressant perspektiv.

Exempel på att lyfta ett annat perspektiv:
• Så här tänker jag om det …
• Vad intressant att du tolkade chefens ord så. Jag tolkade det så här …

3. Ställ frågor som ”knuffar” personen till att
bredda sitt perspektiv
Det brukar sällan hjälpa att säga till en väldigt negativ person: Men måste du vara så negativ? Leta istället efter minsta lilla sak som du kan ställa frågor om som gör att personen ”knuffas” att tänka åt ett mindre negativt håll. 

4. Vad är det minst dåliga?
Jag har varit med om flera situationer där jag har försökt att vända ett väldigt negativt samtalet på olika sätt men inte lyckats. Då har jag provat med: Okej, men vad är det minst dåliga av allt? 

Då brukar grådaskhjärnan släppa sitt grepp om situationen eftersom det  ju ändå är något bra att prata om det som är minst dåligt. 

5. Om … … vad du skulle göra då?
Om-frågan öppnar upp helt nya tankespår och en grådaskhjärna som kör på i full fart kan därmed få en paus. 

Exempel: Du ska ju inte byta jobb just nu, men om du skulle göra det, vilket jobb skulle du söka då?

6. Uttryck det du känner och säg ditt önskemål
Exempel: Jag har så mycket omkring mig just nu som tar massor med energi. Därför skulle jag uppskatta om vi kunde fokusera på det positiva under vårt arbetspass just i dag. Skulle det vara okej för dig?

Just i dag signalerar att det är viktigt här och nu, det är begränsat till dagens arbetspass, och kan därför förhoppningsvis vara lättare
att ta in och leva upp till.

7. Överdriv det negativa till yttersta gräns
Detta tips behöver används med stor försiktighet. Jag lyfter det därför att jag har sett situationer där detta varit den enda framkomliga vägen.

Om du stämmer in i klagandet, till och med gör det värre, verkligen understryker hur dåligt allt är och lägger till ytterligare en nivå
på missnöjet, kan det hända att personen till slut säger: Nej, men så farligt var det inte. Och personen sätter själv en gräns för
grådaskhjärnans framfart. Om så inte sker, byt strategi. 

8. Sätt situationen i ett större sammanhang
Om vi har för stor belastning över tid kan grådaskhjärnan lätt ta över. Varför? För att det inte finns någon som helst energi kvar till solskenshjärnan. Då behöver vi återhämtning så att vi orkar koppla på solskenshjärnan igen. 

9. Alla är olika – ställ frågor
Jag har lagt märke till att en del personer som ofta är negativa, egentligen är ambitiösa personer som antingen missuppfattats eller har fastnat i att älta problem istället för att prata om lösningar. Mycket tid läggs på det som är fel istället för att ägna tiden åt hur problemen kan lösas.

Hur kan vi hjälpa till så att mer tid läggs på lösningen? Vi kan ställa frågor med ett lösningsinriktat perspektiv. Exempel: Vilken lösning tycker du skulle vara bäst? I de bästa av världar, hur tycker du att det skulle vara då?

10. Sätt fysiska gränser
Är det helt omöjligt att få stopp på en outtröttlig grådaskhjärna som kör på som en ångvält? Sätt fysiska gränser. Är det en person du måste umgås med? Du kanske inte måste, men kanske trots allt vill? 

Bestäm dig för hur lång tid du vill vara med personen redan innan ni träffas och håll dig till det. Du har ansvar för vilken miljö du tillåter dig själv att vara i. Ingen annan kan ta det ansvaret.

Det är även en tydlig ledningsfråga att se till att få stopp på gnäll som flödar fritt på en arbetsplats eftersom det skapar en ohälsosam arbetsmiljö.

Mer utförligt om vad som ligger bakom att man fastnar i ett negativt perspektiv och om de olika tipsen hittar du i pocketutgåvan av succéboken BEMÖTANDEKODEN. Där kan du läsa mer om vad forskningen säger, får fler konkreta exempel  och förslag på meningar du kan använda dig av. 

Lena Skogholm

Lena Skogholm är beteendevetare och pedagog och författare till succéboken Bemötandekoden - Konsten att förstå sig på människor och få ett bättre (arbets)liv.

Lena är en av få med specialisering på hur vi kan ha nytta av hjärnforskning i vardagen på ett mycket konkret sätt. Inspirerande föreläsningar och utbildningar laddade med ny forskning, humor och konkreta verktyg.

” Tack för en magiskt bra temadag, både jag och medarbetarna ger dig högsta betyg."

KOSTNADSFRITT NYHETSBREV

Över 3 000 får redan vårt nyhetsbrev!

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev laddat med:

    • Inspiration
    • Konkreta tips
    • Baserat på ny forskning 


Helt kostnadsfritt!