BEMÖTANDEKODEN - över 75 000 sålda ex

Bemötandekoden är den omtalade boken av beteendevetaren och föreläsaren Lena Skogholm. Den gavs ut 2016, klättrade rakt upp på topplistorna och har sålts i över 75 000 exemplar. Boken har hyllats av både läsare och experter inom området och fortsätter hela tiden att locka nya läsare.

Har du träffat en negativ person som dränerat dig på energi? Funderat på varför det negativa tar så stort utrymme och hur du kan göra för att inte dras med och dras ned? Har du varit med om missförstånd och undrat vad som hänt? Eller hört folk säga: “vi måste ju kunna prata som vuxna människor om det här”?

Har du undrat över hur man möter personer med mycket upprörda känslor på ett bra sätt? Kanske reflekterat över hur vi människor fungerar egentligen och funderat på vad man kan göra för att utveckla bra relationer och slippa relationer och mänskliga möten som tar massa energi?

Beteendevetaren och föreläsaren Lena Skogholm tar med dig på en spännande upptäcktsfärd i hjärnans fantastiska landskap. Du får förklaringar till vad som kan hända i våra relationer och konkreta tips om hur du kan hantera olika situationer – både i arbetslivet och privat. 

 

Bemötandekoden är en inspirerande och lättillgänglig guide där författaren berättar målande om det mänskliga samspelet, de kommunikationsproblem som ofta uppstår och hur vi bättre kan förhålla oss till varandra. Författaren skriver både pedagogiskt och personligt med flera målande exempel. Det gör boken lättillgänglig samtidigt som den är vetenskapligt underbyggd.

Recension Bibliotekstjänst:

”… Många läsare vittnar om att bokens innehåll gav dem ny kunskap som gjorde dem tryggare i sina möten med andra människor vare sig det handlade om familjemedlemmar, barn, kollegor, chefer eller kunder. Innehållet i boken bygger på gedigen forskning och Lena Skogholm har lång erfarenhet som föreläsare i ämnet. … Boken är lätt att ta till sig och innehållet är pedagogiskt strukturerat med reflekterande övningar längs vägen. 

BTJ-häftet nr 18, 2020, lektör Louise Sverud

Pocketutgåvan innehåller ett gediget extramaterial som handlar om vad man gör när en person fastnat i negativt tänkande, inte kan/vill se andras perspektiv och hur man ger tydlig feedback utan att skapa dålig stämning. Det finns även 30 konkreta tips för dessa situationer som lyfter dig och dina relationer:

• 10 tips för att bemöta personer som fastnat i det negativa
• 10 tips för att bemöta narcissistiska personer
• 10 tips för att ge tydlig feedback vänligt.

Sagt om boken:

”Den här boken borde få lika mycket uppmärksamhet som Omgiven av idioter. Tack för en välskriven och intressant bok!”
ELAINE EKSVÄRD, retorikexpert

”Boken inspirerar, är lättförståelig och jag rekommenderar den varmt till dig som vill ’levla upp’.”
TINA THÖRNER, rallystjärna

 ”Boken är full av fantastiska verktyg för att göra möten människor emellan så bra som möjligt. Jag sträckläste boken, men kommer tillbaka till den gång på gång …”
NINAS BOKHYLLA

”Alla borde läsa denna så att vi själva och alla runt omkring oss blir gladare!”
BOSSE WAHLIN, rektor

”Älskar den här boken, den är verkligen helt otrolig. Jag har läst den flera gånger.”
LEILA SÖDERHOLM, föreläsare och inspiratör inom mental och fysisk träning

Recensioner

BOKA DEN UPPSKATTADE FÖRELÄSNINGEN

BEMÖTANDEKODEN – Konsten att förstå sig på människor och få ett bättre (arbets)liv

STARKA SKÄL ATT BYGGA KOMPETENS FÖR ETT PROFESSIONELLT BEMÖTANDE
  • Bättre bemötande utåt
  • Ökad kundnöjdhet
  • Bättre bemötande internt
  • Mer energi
  • Gör svåra samtal lättare
  • Bättre arbetsmiljö
  • Ökat välmående och mer energi
  • Bättre resultat


Bemötande handlar om hur vi uppträder gentemot varandra i ord och i ordlösa kommunikation! Det är det som avgår hur bemötandet blir.

FÖRELÄSNING GER ER
  • Många aha-upplevelser
  • Konkreta verktyg
  • Professionellt bemötande
  • Gör svåra samtal lättare
  • Bättre stämning på jobbet
  • Inspiration och skratt
  • Lätt att direkt göra skillnad
  • Mer energi och välmående


Hur bemötandet är både externt och internt är en viktig del  av och medskapare till hur resultatet blir. 

 FÖRELÄSNING PASSAR BRA PÅ ER
  • Konferens
  • Planeringsdag
  • Chefsdag
  • Kickoff
  • Temadag
  • Utbildningsdag


Den sociala arbetsmiljön är det sociala samspelet på arbetet. Summan av hur alla bemöter varandra på arbetsplatsen skapar den sociala arbetsmiljön. 

ALL PERSONAL LÄSER BEMÖTANDEKODEN! RESULTATET?

Intervju med rektorerna som lät alla medarbetare läsa Bemötandekoden!

Här berättar Cecilia Thomasson och  Anna Hägg som ansvarar för 3 förskolor på Gotland med ca 50-60 medarbetare.

1. Hur kommer det sig att ni två började läsa Bemötandekoden?

Vi hade en tanke om att vi behövde arbeta med bemötande på många olika nivåer (t ex personal – personal, personal – föräldrar, personal – barn) på våra förskolor. Cissi såg en recension och reklam för den på Facebook och blev intresserad av att läsa den. Efter att vi båda hade läst den och kände att det här var helt rätt för vad vi behövde jobba med i vårt område så bestämde vi oss för att den här ska alla läsa!

2. Vad blev nästa steg?

Steget efter det blev hur vi skulle arbeta med boken och få våra medarbetare att ta till sig den på rätt sätt. Vi ville få till reflektioner, diskussioner och en förändring. Vi föreslog att vi skulle ge alla medarbetare en lästimme i veckan där de skulle läsa ett kapitel. Sedan skriva några rader vad de tyckte om kapitlet digitalt i ett forum där alla medarbetare på förskolan kunde läsa varandras tankar. Vi utgick då från frågorna i boken. Detta togs emot med blandade känslor då det inte var lätt för alla att reflektera öppet i skrift. Vissa skrev jättemycket och andra ville hellre prata om boken. Därför använde vi även en punkt på varje Arbetsplatsträff till att diskutera boken.

Lena Skogholm

Författaren Lena Skogholm

3. När alla medarbetare läst Bemötandekoden, hur har ni arbetat med att implementera tänket i ert dagliga arbete?

Löpande under hösten har vi haft diskussioner i smågrupper. Då har vi startat varje diskussion med en kort fångande film som vi har tyckt fångat essensen i kapitlet de har läst. Det har varit många skratt och härliga kommentarer i diskussionerna.
 

4. Vilka resultat har ni sett? 

Vissa medarbetare har verkligen blottat sin personlighet och vissa har öppet funderat kring hur de tillsammans kan bidra till ett bättre arbetsklimat. Det är bättre stämning i personalrummen. Medarbetarna tar personliga utageranden mer med en klackspark och ett leende än med reptilhjärnans bemötande. Det tas inte personligt längre när någon är på dåligt humör eller har en jobbig dag. Vi tar alla ansvar och försöker hjälpa varandra istället. Fokus ligger på att tänka förändring än att gnälla eller fastna i gammalt.

5. Något som ni är överraskade över i processen?

Att så många medarbetare kunde ta till sig den så positivt och tänka konstruktivt hur vi tillsammans kan göra arbetsplatsen bättre. Dessutom att varenda medarbetare har gillat boken. Många har dessutom köpt boken för egna pengar för att kunna läsa den fler gånger och spridit den vidare bland släkt och vänner.

6. Om ni skulle tipsa andra verksamheter vad skulle ni säga då?

Läs den! Arbeta med den! Den skapar förändring vi aldrig trodde skulle ske så snabbt!

Citat från medarbetare som läst Bemötandekoden:

”Hög igenkänning både hos människor man möter och hos sig själv. Har ibland sett naturprogram på tv om vargflockar och apor som ska rehabiliteras i flock och tänkt att det här är ju väldigt likt en dag på jobbet. Kanske inte va så fel ute ändå  : )”

”Fick många tankar framförallt kring hur viktigt det är när man leder en barngrupp. Att utstråla lugn, positivitet och att man har ”koll på läget” även när man inte har det. Barnen betraktar oss ständigt och så länge jag kan utstråla det så känner sig barnen trygga. Oavsett om jag är lugn eller har koll på läget :)”

”Av boken kunde jag lära mig strategier för att möta personer som befinner sig i aphjärnan eller reptilhjärnan. Att lyssna färdigt och att bekräfta människor som befinner sig i aphjärnan samt att tänka på att dessa människor inte egentligen i första steget vill ha ett råd eller en lösning, och att vara vänlig, lugn, tydlig och kortfattad när jag möter dem som för tillfället befinner sig i reptilhjärnan.”

 

”Bilden av hjärnans tre funktioner är som en karta vi kan ha hjälp av när vi i vardagen navigerar genom mer eller mindre komplicerade mänskliga möten. Vårt jobb består nästan till hundra procent av samspel och interaktion med andra människor så för oss är den här kunskapen viktig att ha.”

”Boken gav många tankar och jag började genast reflektera och hitta exempel på när jag själv och andra befunnit sig i de olika hjärnorna både privat och i arbetet. Av att bara ha läst första kapitlet upplever jag boken som väldigt användbar, indelningarna är tydliga och bokens exempel är lätta att förstå.”

”Lathunden med positivt och negativt laddade ord är något jag ska skriva ut och sätta upp så jag kan träna…”