Social arbetsmiljö som ger arbetsglädje

Skapa en social arbetsmiljö som ger arbetsglädje

Vad betyder sociala arbetsmiljö? Det är samspelet människor emellan som skapar den social arbetsmiljön. Därför kan den sociala arbetsmiljön ses resultatet av det sammanlagda bemötandet i gruppen. 

När vi vet mer om hur vi människor fungerar på olika sätt i olika sammanhang och får verktyg att kunna möta kolleger och medarbetare utifrån hjärnans förutsättningar ger det ett utomordentligt och respektfullt bemötande. Det visar sig tydligt i den sociala arbetsmiljön där stämningen på jobbet blir bättre och arbetsglädjen ökar.

“Så välbehövlig kunskap, som du ger med både humor och passion.”

Därför utgår vi från hjärnforskning som förklarar hur vi människor fungerar! Vi kan identifiera oss i de exempel so beskrivs och det blir många igenkännande skratt.  När vi samarbetar med hjärnans förutsättningar blir det helt enkelt bättre social arbetsmiljö som skapar en härlig arbetsglädje.  Och det är  väldigt intressant!

”Otroligt genomtänkt, vetenskapligt underbyggt, kärnfullt och så härligt med din humor!” 

Det handlar inte bara om att förebygga dålig social arbetsmiljö utan att i det dagliga arbetet medvetet vara medskapare till en makalöst bra social arbetsmiljö, Det leder till bättre resultat och mående.  För med bättre stämning på jobbet blir det mer gjort och mer arbetsglädje kommer på köpet.

I den här föreläsningen blir inte bara prat om att skapa en bra sociala arbetsmiljön – det blir verkstad!

SÅ KAN BÅDE CHEF & MEDARBETARE BIDRA TILL SOCIALA ARBETSMILJÖN

En inspirationsföreläsning full med kunskaper om hur man både som medarbetare och chef bidrar till att skapa en god social arbetsmiljö som lyfter gruppen. Där kollegor lyfter varandra och där klagovisa kan bytas ut till kollegialt peptalk. 

Hög igenkänningsfaktor med pedagogik som gör att budskapet fastnar, konkreta vardagssituationer lyft upp,  skratt och allvar blandas och fokus ligger på hur ni kan göra i er egen verksamhet för att lyckas med den sociala arbetsmiljön.

”Du lyckas behålla allas uppmärksamhet hela tiden.”

Om du vet vad som händer med oss i pressade situationer och upprörda känslor och vet hur du kan hantera det minskar stressen betydligt och arbetsglädjen ökar.

BOKA EN HELDAGSKURS:
sÅ SkapaR nI en social arbetsmiljö som ger arbetsglädje och en riktigt bra stämning på jobbet!

Här fördjupar vi kunskaperna och när dagen är slut har du med en handlingsplan på vad du/ni kan göra just på er arbetsplats för att skapa en social arbetsmiljö som ger en riktigt härlig stämning på jobbet.

Kursen kan vända sig både till enbart chefer eller medarbetare men kan det kan likväl vara en grupp med både chefer och medarbetare.  Innehållet anpassas självklart till målgruppen och oavsett så får du en handlingsplan med dig efter dagen som konkretiserar vad du/ni kan arbeta med hos er för att skapa en social arbetsmiljö fylld med arbetsglädje. 

 

 

 

SÅ HÄR SÄGER TIDIGARE KURSDELTAGARE:

 

“Mycket bra upplägg. Har svårt att se vad som kunde göras bättre. Underbar föreläsare, som var engagerad, motiverande, samtidigt som hon var mycket kunnig.”

“En otroligt bra kursledare som är så erfaren och kunnig både på bredden och djupet inom sitt område, pedagogisk, rolig, skärpt och generös med sig själv, bok, häfte, digital delning av materialet.”

“Det överträffade mina förväntningar att få allt material och bok!! Att Lena är en kunnig kursledare stod faktiskt i inbjudan så ribban var högt satt från början, men det fixade hon med elegans.”

“Intressant med bakomliggande forskning som förtydligar och motiverar. Bra förhållande mellan torra fakta och användbara modeller.”

“Lena var en otrolig inspiratör som gav allt i sitt framträdande. Man gick därifrån med ett leende!”

“Väldigt bra kurs med en bra föreläsare. Bra konkreta tips och bra koppling till forskning och vetenskap.”

FEM TIPS PÅ HUR DU SkapaR en social arbetsmiljö som gÖR ATT DU LÄNGTAR ATT GÅ TILL JOBBET

 

1. Var mycket noggrann med att hälsa på alla kollegor när jobbet börjar och slutar.

Att hälsa är en självklarhet men vi tänker inte alltid på innebörden det har. Det visar att jag är en person, du är en person, jag ser dig som en person. Du finns för mig och har betydelse för mig. Jag har visat dig att du finns för mig genom att jag hälsat på dig. Det finns en hel bok att läsa som handlar bara om när vi hälsar på varandra. Det betyder mer än du tror när du gör det!

 

2. Var en riktig expert på att visa uppskattning, bekräfta dem du möter och ge positiv feedback när du ser eller hör något bra.

Tänk dig att du har ett förstoringsglas och letar efter saker du kan visa uppskattning för. När vi visar uppskattning är vi med och startar vi en positiv spiral som ger ringar på vattnet. Du vet inte om hur mycket det kan betyda att få höra några uppmuntrande ord – särskilt när vi befinner oss i svåra situationer. Får vi reda på att vi gör något bra som uppskattas gör vi dessutom mer av det. När vi själva ger uppskattade ord får vi också ofta tillbaka uppmuntrande ord till oss själva – winwin helt enkelt!

3. Sätt direkt stopp för ohövligt beteende och nedlåtande kommentarer som sänker i ställer lyfter.

Att låta nedlåtande kommentarer fortgå är att acceptera dem . Det är lika med att du tycker det är okej att vi tilltalar varandra på det sättet. Sätt stopp för dem omedelbart – även om det känns lite knepigt i ett första läge. Det ger negativa spiraler, tar onödig energi, ger irritation och främjar inte en god social arbetsmiljö. Om du inte vet hur du ska sätta stopp säg till exempel: Det här känns inte bra…, bättre att prata med personen direkt istället, vänta nu måste jag tänka, hur kan vi förändra det här till det bättre istället? eller byt ämne helt.

 

 

 

4. Sprid ord och budskap som tänder solen i stället för att slå på en grådassig social väderlek! Lägg dig vinn om att säga saker som lyfter andra och stämningen på jobbet!

Var som en språkdetektiv och säg leta efter positivt laddade ord och var som en vattenspridare av snälla ord. När vi säger snälla saker till varandra ger det så mycket energi att om tillräckligt många människor får höra snälla ord skulle de kunna lysa upp ett hus i vintermörkret, på riktigt, visar forskning. Välj också att uttrycka ett förslag på lösning istället för att brodera ut problemen. Säg hur du vill ha det, ta på lösningsglasögonen, istället för att noggrant berätta om hur du inte vill ha det. 

5. Inse och förstå din egen betydelse för det sociala klimatet runt omkring.

Du smittar ner mer än du kan tro! Dina känslor och ord smittar garanterat mer än din förkylning. Du är en vandrande klimatanläggning och skapar ett klimat runt omkring dig. Se till att det blir ett härligt klimat att vistas i